Kresťanskosť
v politike(Úvaha na I. sympóziu 11.5.1991)
Úvod
Ústredná téma nášho prvého sympózia
Kresťan v politike je za danej situácie na Slovensku veľmi aktuálna. Vynucuje si ju prechod z totality do demokracie a prechod od filozofického materializmu ku praktickému kresťanstvu.Svoj referát považujem za impulz k spoločnému zamysleniu
a výzvu k plodnej diskusii a praktickým záverom.Sústredím sa na dve otázky:
A. K
B. Kresťanskosť v politike
1. Pojem
Pod kresťanskosťou rozumiem mieru originálneho kresťanského konania. Ľudia ustavične podliehajú pokušeniu deformovať pôvodný obsah kresťanského života, ba zneužívajú názov “kresťanský" pre vlastné ciele. Nečudujme sa preto, že mnoh
í nekresťania sú až alergickí na označenie “kresťanský" a nepriateľskí voči mnohým “kresťanom".2.
Konvenční kresťaniaAká je kresťanskosť väčšiny kresťanov v súčasnosti, na prelome novej svetovej kultúry, novej civilizácie a na začiatku novej éry cirkevných dejín po II. vatikánskom koncile? Prevláda konvenčnosť (zvyk, obyčaj, zaužívanosť, petrifikácia druhoradého, meniteľného, prežitého, nedotknuteľnosť predpisov, kresťanstvo “kresťanského" ducha, ktoré nieje bezpodmienečne kresťanstvom Biblie a oficiálneho učenia Cirkvi).
Mnohí “kresťania" si osvojili postoj komunistov-ateistov a liberálov-humanistov, podľa ktorých je náboženstvo “súkromnou vecou" (osobnou záľubou, potešením, posilou), duchovnou sférou, čiže oblasťou mimo nášho viditeľného a hmatateľného sveta.
Konvenční kresťania štiepia svoj život na život svetský (pracovný, profánny) a na život duchovný (nedeľný, sakrálny). Rozoznávajú dva svety: pozemský a nadzemský (“druhý svet", nebeský). Toto rozštiepenie medzi “životom viery" a “každodenným životom" patrí podľa II. vatikánskeho koncilu k najťažším bludom našej doby (RN 43). Blud je v tom, že sa kresťanská viera neuplatní v bežnom živote. V bežnom živote platí zákon: “Verme v Boha jedného a zdierajme jeden druhého." Tento blud je jedným z faktorov, ktoré urýchľujú dekristianizačný proces nielen v Európe, ale aj v ostatnom svete.
“Idealistickí kresťania" sa usilujú osláviť Boha tým, že Krista -čiže Slovo, ktoré sa stalo telom - zbavujú telesnosti a vytláčajú ho zo zeme do neba. Takto nepriamo podporujú sekularizačný proces,
v ktorom sa zem stáva samostatnou a preberá úlohu “náhradného Boha".3. Nekonvenční kresťania
Pre nich platí jednota pozemskej a duchovnej oblasti, pre nich je
všetko Božie. Neoddeľujú vieru v Boha od svojej úlohy vo svete. Kde inde by mali uplatniť svoje kresťanstvo, ak nie na tejto zemi? Ich žitá viera sa prejavuje aj v politike.4. Aggiornamento
Ak má byť náš konkrétny život životom originálne kresťanským, musíme sa neustále obnovovať v Božom Duchu, v duchu “aggiornamenta" pápeža Jána
XXIII. Pod aggiornamentom rozumiem zdnešnenie, dnešné zaktualizovanie, prispôsobenie.Vzhľadom na to, že “aggiornamento" vyvolalo polarizáciu aj v sa
motnej Cirkvi, treba vedieť, že “aggiornamento" neznamená dnešnú “módnu novinku", ani prispôsobenie tomu, čo je “in".“Aggiornamento" to je dnešná vernosť pôvodnosti, “návrat" k evanjeliovému profilu kresťana!
B. Kresťanskosť v politike
1. Pojem “politika "
Politiku chápem a
ko úsilie o celkové, všeľudské, verejné dobro. V kresťanskom duchu politika je služba ľuďom v láske, angažovanie sa za ľudskú dôstojnosť, slobodu, spravodlivosť a pravdu. Na tomto angažovaní alebo neangažovaní sa zvrtne aj posúdenie celého nášho života (Mt 25,42-43: “Bol som hladný a dali ste mi jesť...").Treba rozlišovať medzi politikou kresťanov a politikou v kresťanskom duchu. Táto je inšpirovaná zo živej viery, ktorá je motorom jej činnosti.
2. Jednota pozemskej a duchovnej oblasti
Tak ako človek tvorí neoddeliteľnú jednotu psycho-somatickú (telesno-duševnú a duchovnú), tak existuje z kresťanského hľadiska jednota sveta fyzického a metafyzického. Pre kresťana nič nie je profánne, všetko je Božie.
Autonómia pozemských skutočností (ako je veda, techn
ika, hospodárstvo, umenie, politika) nie je nezávislá od svojho Pôvodcu.Na vyššie spomínaný blud “oddeľovania viery od každodenného života" nadväzuje “idealistický" postoj mnohých kresťanov k politike. Títo “duchovní", dobromyseľní kresťania sa honosia tým, že sú “ľuďmi mimo politiky". Zo zlých skúseností vidia v politike “špinavé
remeslo", “panské huncúctvo", stelesnenie “moci, násilia, egoizmu" -skrátka veci “tohto sveta". Politiku teda prenechávajú “odborníkom tohto sveta".Dnešný kresťan nemôže vytvárať deliacu hranicu medzi sebou a svetom, v ktorom žije a medzi svojou vierou v Boha a svojou úlohou vo svete. “Byť vo svete a pre svet znamená pravý kresťanský
život. Kde inde by sme mali uplatniť svoje kresťanstvo, ak nie na tejto zemi?"Po
litika je akoby mierou realizácie nerozlučného zväzku medzi vyznávanou vierou a živou, žitou vierou.3. Politika - špecifické pracovné pole pre angažovaných kresťanov
Pretože politika popri peniazoch “vládne svetom", práve preto je najšpecifickejším pracovným poľom pre angažovaných kresťanov. Tu sú nenahraditeľní. To je ich povinnosť, od ktorej ich nik neoslobodí. Svojou službou svetu realizujú Krista vo svete. Svoje sily, svoj zápal čerpajú z plného života modlitby, zo spojenia s Kristom v
Eucharistii, zo spoločenstva Cirkvi, z rozjímania, ktoré je v ustavičnej rovnováhe s činnosťou.Pálčivým problémom ostáva nedostatok takýchto kresťanov. Zatiaľ čo veriacich je 99 percent všetkých členov Cirkvi, angažovaní kresťania tvoria iba niekoľko promile. Z toho vyplýva, že úlohou číslo jeden je výchova angažovaných kresťanov. “Angažovaný kresťan" žije z Krista, je primerane teologicky vzdelaný a vo svojej profesii kresťanský.
V súvislosti s touto výchovou treba zdôrazniť, že účasť politicky aktívneho človeka na bohoslužbách a iných spoločenských podujatiach nie je ešte zárukou pre kompetentný výkon politiky v kresťanskom duchu. Je všeobecne známe, že aj “kresťanskí demokrati" a ich strany podliehajú pokušeniu prispôsobovať sa “zákonom konvenčnej politiky". Takouto “adaptáciou" nielenže zneužívajú kresťanský názov, ale aj rozširujú tábor tých, ktorí sú presvedčení, že náboženstvo politiku deformuje.
4. Základné charakteristiky konvenčnej politiky a politiky v kresťan
skom duchuPolitická angažovanosť patrí medzi ušľachtilé spoločenské služby. Je však neustále vystavená pokušeniam: sile peňazí, túžbe po dominácii, kariére, popularite, prestíži, obohatení rodiny a priateľov. Uvedenú tabuľku možno ľahko rozšíriť.
Konvenčná politika: Moc Z odpovednosť sebe a ľuduP anovačnosťKariéa Z iskuchtivosťKorupcia Z ákernosťN eznášanlivosťRodinkárstvo D iplomatickosťZ neužívanie náboženstvaD obrodružstvoS vojvoľnosťPrezliekanie kabátov |
Politika v kresťanskom duchu:služba zodpovednosť Bohu a ľudu láska skromnosť nezištno sťčestnosť transparentnosť znášanlivosť nestrannosť otvorenosť rešpektovanie presvedčenia rozvážnosť ohľaduplnosť vernosť zásadám |
Od originálneho kresťana sa žiada, aby bol mravnou a duchovnou osobnosťou.
Záver
Ak kresťania chcú plniť svoje poslanie v ter
ajšom svete, ak chcú premeniť konvenčnú politiku, musia uvádzať do svojho denného života v súčasnej sekularizovanej a pluralistickej spoločnosti nekonvenčné, originálne Kristove učenie.Túto
premenu života v Kristovom duchu musí začať každý z nás osobne. Tu nejde na prvom mieste o zmenu pomerov okolo nás, ale v nás samotných. Len cez našu osobnú premenu zmeníme aj pomery okolo nás, v našom malom i veľkom svete.Zdroj: Ján Gun
čaga: Nekonvenčný kresťan (LÚČ, Bratislava, 1997)